Hoppa till textinnehållet

Bedrägerier - skydda dig mot bedragare

Woman and man looking at a computer screen.

Bedrägerier är ett utbrett problem - speciellt i samband med kriser som coronaviruset. Vi kontaktar aldrig dig via mejl eller telefon för att be dig lämna ut personlig information. Bedragarna kan dock använda appar för att det ska se ut som att de ringer från till exempel Folkhälsomyndigheten, polisen eller oss. Så lämna aldrig ut kortnummer, koder eller liknande!

Skydda dig mot bedrägerier

  • Lämna aldrig från dig bankkort eller dosa.
  • Lämna aldrig ut koder för inloggning/signering i internetbanken eller appen (mobilbanken).
  • Lämna aldrig ut kortnummer eller annan personlig information.
  • Släpp inte in personer som påstår sig komma från Folkhälsomyndigheten och vill arbeta med smittspårning
  • Gå inte på annonsbedrägerier där man erbjuder skyddsutrustning och botemedel mot covid-19
  • Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. Om du behöver hjälp så gör det bara mot faktura - betala aldrig förskott.
  • Var försiktig som företagare om någon hör av sig och vill ändra bankuppgifter för leverantörer på grund av coronakrisen

Anmäl bedrägeri

Har du blivit av med ditt kort eller mobil? Har någon kommit över dina koder? Eller har du upptäckt något onormalt eller misstänkt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående!

Vanligaste bedrägerierna just nu

  • "Vishing" - falska telefonsamtal
  • Investeringsbedrägerier
  • Facebook-bedrägerier
  • "Coronabedrägerier" av olika slag

Phising, Vishing och Smishing - vad är det?

När du blir lurad att göra något eller avslöja personlig information, för att du tror att du kommunicerar med någon du känner eller har förtroende, kallas för Social Engineering. Detta kan ske på ett flertal olika sätt:

  • Phishing är ett bedrägeri som går ut på att "fiska" fram bankrelaterad information som sedan används i brottsliga syften. Det finns flera olika sätt för bedragare att lura till sig information som du kan läsa mer om nedan.
  • Vishing är när en bedragare kontaktar dig på telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. 
  • Smishing är när du får falska sms med länkar till sidor där du uppmanas att uppge personliga koder, med syftet att komma över dina pengar.

Vanliga bedrägerier - så går de till och så skyddar du dig

Bedrägerier via mejl, sms och internet

Vishing - bedrägerier via telefon

Bedrägerier via e-handelssajter

Bedrägerier via sociala medier

Andra typer av bedrägerier

Under pågående bedrägeri

Säkerheten i våra tjänster bygger på att våra egna system håller reda på nödvändig information. Du ska vara den enda som känner till dina koder och lösenord. Vi behöver aldrig din hjälp att stoppa ett pågående bedrägeri. Om du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna för tjänsten - i övrigt ska du aldrig ge ut personlig information.

Lurad av en bedragare nätet?

"Kan jag få låna din dosa - min dosa är sönder?" Det är ett bara ett exempel på hur bedragarna försöker lura till sig pengar på Facebook och andra sociala medier. 

Skydda dig med vårt ID-skydd

Minska risken att drabbad av ID-kapning med vårt ID-skydd. Få hjälp med att förebygga och upptäcka ID-kapning, samt minska konsekvenserna om du trots allt drabbas.

Mer om bedrägerier