Våra riktlinjer för sponsring & bidrag
Samhällsansvar är en bärande del i vår affärsidé sedan banken bildades för över 175 år sedan. Därför är samhällsansvar det övergripande och viktigaste kriteriet för sponsring och bidrag från oss.
Sponsring
Hälsinglands Sparbank ska
- Sponsra breda och folkliga verksamheter där vi via föreningar, organisationer och förbund når många människor i vårt verksamhetsområde
- Följa bankens och samhällets värderingar i sponsorverksamheten
- Sträva efter balans i sponsorverksamheten mellan idrott, kultur och samhälle
- Mäta och följa upp all sponsorverksamhet
- Sträva efter ungdomsprofil i våra sponsoravtal
- Fokusera resurserna till få avtal
- Alltid skriva avtal
Hälsinglands Sparbank ska undvika
- Sponsoravtal som inte ger utrymme för gemensamma affärer
- Att sponsra enskilda individer med undantag för elitnivå
- Att sponsra extrema verksamheter som strider mot etik, moral, miljö eller bankens värderingar
- Att sponsra riskfyllda verksamheter
- Politiska och religiösa organisationer
- Projekt som inte är miljövänligt och långsiktigt hållbara
- Projekt där vi inte har tid eller resurser att utnyttja möjligheterna
- Projekt där värdet av våra rättigheter är för lågt i relation till investeringen
- Projekt där personliga intresset går före bankens
Bidrag
Våra bidrag går till
- Utbildning
- Hälsa
- Miljö och samhälle
- Konst och kultu
- Sport och friluftsliv
- Vetenskap
- Näringsliv
som bedöms vara av väsentlig betydelse för samhällsutvecklingen inom bankens verksamhetsområden, dvs Hudiksvalls, Ljusdals, Nordanstigs och Sundsvalls kommuner.
Vi prioriterar projekt som
- är tidsbegränsade och har tydliga mål
- där uppföljning och återkoppling kan göras
- där sökanden gör en betydande egen insats
- som ger Hälsinglands Sparbank goodwill
Vi bidrar inte till projekt som
- som obligatoriskt finansieras av staten, kommuner eller landsting
- till underhåll eller löpande driftskostnader för anläggningar, fastigheter eller maskiner
- där stöd kan påverka konkurrensförutsättningarna
- som är skadliga för miljön
- som strider mot bankens värderingar avseende etik, moral och miljö
- inköp av profil-, match eller klubbkläder