När en närstående gått bort
Här hittar du en guide om vad banken gör och vad du behöver göra när en närstående gått bort.
Du som är dödsbodelägare får hjälp att betala räkningar och lösa in utbetalningsavier som står i den avlidnes eller i dödsboets namn.
Banken godkänner inga andra uttag från den avlidnes konto innan bouppteckningen är registrerad av Skatteverket. Det gäller även om du har gjort utlägg som du har kvitto för. Observera att när bouppteckningen är registrerad ska dödsboet avvecklas.
Om du har frågor kring att betala räkningar för ett dödsbo så är du välkommen att kontakta ditt lokala bankkontor.
Via länken nedan kan du enkelt fylla i och skicka in betalningsuppdraget digitalt.
Gör så här:
Ladda ner och skriv ut blanketten Betalningsuppdrag ovan och fyll i.
Skicka betalningsuppdraget tillsammans med räkningar och utbetalningsavier.
Skickas till adressen:
Hälsinglands Sparbank
Dödsboservice
Box 1202
824 15 Hudiksvall
Skriv adressen på ett vanligt kuvert och posta, banken betalar portot.
Räkningen betalas normalt inom fem vardagar från att du skickat in uppdraget.
När uppdraget är utfört får angiven kontaktperson en bekräftelse via sms. När uppdraget är klart skickas månatligt kontoutdrag ut.
Om ärendet inte går att utföra på grund av till exempel ofullständiga uppgifter eller att medel saknas kommer du att få handlingar i retur via posten.
Behöver du hjälp att fylla i blanketten, ring till oss på 0650-371 00 eller besök oss.